Mundo's Jaarverslag 2018

Trend: Natuur en milieu Doel: ervoor zorgen dat kinderen zich bewust worden van hun natuurlijke omgeving en daar nu en in de toe- komst zorg voor kunnen en willen dragen. • Uitwerking van de Spelen en Leren thema’s Het Activiteitenteam gaf bij de trend ‘Natuur en milieu’ inspiratie voor het Spelen en Leren beleid bij de the- ma’s ‘Wat eten we vanavond’ en ‘Help, er is brand’. Er werden allerlei activiteiten voor de kinderen van 0 tot 4 jaar georganiseerd, zoals pizza maken met natuur- lijke materialen, het ovenspel waarbij kinderen leren omgaan met warm en koud, en het ‘Brandje blussen fantasiespel’. • BSO-activiteiten bij deze trend De BSO ging met het Activiteitenteam ‘Achter de schermen’ bij de brandweer. Ook zijn de kinderen de natuur ingedoken om een eigen pijl en boog te maken. • Natuurtuinen met Groen Cement certificaat We streven ernaar dat alle locaties een natuurtuin hebben waar de kinderen lekker kunnen ravotten. Ook gaan we voor het certificaat van Groen Cement. Groen Cement stelt een aantal voorwaarden aan de buiten- ruimte en kennis van het gebruik van de natuurtuin. Op een aantal samenwerkende basisscholen is dit concept helemaal omarmd. • Jaarlijkse Modderdag Op 26 juni werd het lekker modderig op onze locaties, want die dag hebben we gespeeld met zand en water. Sommige kinderen waren bijna onherkenbaar gewor- den met alle modder op hun lijf, kleding en soms zelfs gezicht! Natuurlijk gingen ze wel redelijk schoon weer mee naar huis. • Kleding en speelgoed ruilen Waar we voorheen al de ruilbibliotheek hadden, is daar nu een rek voor kleding en een speelgoedruildag bijge- komen. Het ruilen van speelgoed in de periode voor Sin- terklaas en Kerst was een eerste test en daar zijn we erg positief over. Op sommige locaties bleek het kledingrek een groot succes, bij andere locaties sloeg het juist niet aan en proberen we een andere vorm van ruilen. • ‘Van Zooi naar Mooi’ Met het project ‘Van Zooi naar Mooi’ leren we onze kinderen dat je oude spullen niet meteen hoeft weg te gooien, je kunt ze ook nog een tweede leven geven. Zo gingen bij BSO de Schaepman de kinderen aan de gang met hun eigen meubels. Ze wilden ze veilen voor een goed doel, dus werden ze helemaal gepimpt. Donkerbruine eikenhouten stoelen werden in één klap weer fris en fruitig! • Vossenjacht Het was in de meivakantie o.a. genieten tijdens de Middeleeuwse Vossenjacht. De kinderen van Schiedam en Rotterdam zijn erin geslaagd om de kroon van de koningin terug te vinden. En dat allemaal in de mooie natuur van het Bergsche Bos! • Blijvend aandacht voor duurzaamheid en energie Natuurlijk blijven we onverminderd aandacht beste- den aan het thema ‘duurzaamheid’, bijvoorbeeld met SCRAP (Stichting CReatief hergebruik Afval Producten) en “afval” als spel/knutselmateriaal. Op al onze “eigen” locaties (met “eigen” huisvesting) kijken we naar ons energieverbruik en gaan we zoveel mogelijk voor groene energie. Recyclen, ledverlichting aanbrengen, regelma- tig vegetarisch eten, groene speeltuinen: alles om kin- deren bewust te maken van de toekomst van de aarde. Trend: Het netwerk Doel 1: Kinderen die urenlang achter het scherm door- brengen leren om ‘samen’ te spelen. Doel 2: Het digitaliseren van de werkprocessen zodat we de klanten sneller van dienst kunnen zijn. • Uitwerking van de Spelen en Leren thema’s Het Activiteitenteam gaf bij de trend ‘Het netwerk’ inspiratie voor het Spelen en Leren beleid bij de thema’s ‘Hier woon ik’ en ‘Ik ben jarig’. Er werden allerlei activi- teiten voor de kinderen van 0 tot 4 jaar georganiseerd, zoals het Cadeau-verstopspel en het Loodgietersspel waarbij de kinderen kennismaken met het gereedschap en daarna zelf leidingen gingen maken. En we hadden een echte kinderdisco met slingerparcours. • BSO-activiteiten bij deze trend Bij de BSO ging het Activiteitenteam spelenderwijs aan de slag met digitale middelen zoals rekenmachines en walkie talkies. Ook zijn we op ontdekkingstocht gegaan met een app waarbij je op zoek ging naar een schat in de natuur. • Bakken voor SOS Kinderdorpen Op 25 oktober werden de baktalenten van onze kinde- ren aangesproken. Die dag hebben we namelijk zoveel mogelijk cupcakes gebakken en verkocht. De opbrengst was maar liefst € 800,- en dat bedrag is voor SOS Kin- derdorpen in Kenia. • Opnieuw inrichten van de afdeling Ouder & Kindservices (O&K) We hebben ervoor gekozen om O&K decentraal te gaan laten werken. De clusters zijn nu onderverdeeld en het klantcontact is veel intensiever geworden. O&K me- dewerkers kennen nu de ins & outs van één cluster en dat heeft voordelen. Complimenten aan iedereen die hieraan meegewerkt heeft! • Surfkamp Het jaarlijkse zomerkamp voor Mundo-kinderen vond dit jaar plaats in Hoek van Holland. Logeren op de camping en leren surfen in de zee. Het was heerlijk weer en de 43 kinderen die mee waren hebben de tijd van hun leven gehad. • OuderApp Waar deze app in 2017 nog in de pilotfase zat, is deze in 2018 volledig geïntegreerd in ons contact met ouders van de hele dagopvang. Het is een prettig contactmid- del met ouders geworden. De app wordt goed beoor- deeld. 7 6

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw