Jaarverslag 2020 / Jaarplan 2021
Veiligheid Kinderen mogen bij Mundo op avontuur: zo kunnen ze spelenderwijs ontdekken wat ze kunnen en leren ze omgaan met de kleine risico’s die er nu eenmaal zijn in het leven. Dit neemt natuurlijk niet weg dat kinderen zich bij ons veilig moeten voelen en dat ook zijn. Thuis doe je je best om te zorgen voor voldoende veiligheid en om je kind gezond te houden door goede voeding, voldoende rust en de dagelijkse hygiëne. Ook op de opvang hebben we veel aandacht voor deze zaken. We maken ieder jaar een inventarisatie van allerlei mogelijk risicovolle zaken op het gebied van veiligheid en gezondheid. Verder hebben we in ons online handboek voor medewerkers veiligheidskaarten staan, waarop overzichtelijk is aangegeven met welke veiligheidsaspecten je rekening moet houden als je bijvoorbeeld met de kinderen op pad gaat of als je een bezoek brengt aan een natuurspeeltuin. Daarnaast evalueren we de gemaakte afspraken op het gebied van gezondheid en van lichamelijke en sociale veiligheid. Het gaat niet alleen om maatregelen nadat zich een onwenselijke situatie voordoet, maar ook om maatregelen om dat soort situaties te voorkomen. We bekijken per locatie wat er nodig is, omdat er bijvoorbeeld bij kinderen in de peuteropvang andere aandachtspunten zijn dan bij kinderen die naar de BSO gaan. Als het nodig is, vragen de pedagogisch medewerkers hulp aan een coach of aan de medewerkers van het Activiteitenteam. Bij veiligheid gaat het ook om sociale veiligheid. De sociaal-emotionele veiligheid vormt de basis van een verantwoorde kinderopvang. We willen een veilige omgeving creëren, een ‘thuis’ waar kinderen zichzelf kunnen zijn, zich veilig voelen en ontspannen kunnen zijn. Om het belang van de sociale veiligheid te onderstrepen heeft de pedagogisch coaching in 2020 ook juist dit als onderwerp gehad. Alle medewerkers tekenen onze integriteitscode, waarin onder andere gedragsafspraken staan. In ons pedagogisch beleid is in concreet gedrag beschreven wat Mundo van medewerkers verwacht als het gaat om het zorgen voor de emotionele veiligheid en het overdragen van de normen en waarden. Ook is er aandacht voor de sociale competenties tussen de kinderen onderling. We leren de kinderen te luisteren naar elkaar, ook in conflictsituaties; hierin geven de pedagogisch medewerkers een voorbeeld. Linda Gul (adviseur Pedagogiek en Didactiek): “Eind 2020 hebben we het beleid voor het welzijn van kinderen op de BSO onder de loep genomen: hoe monitoren we het welzijn van de kinderen, hoe volgen we hen in hun persoonlijke ontwikkeling? Pesten is hier van grote invloed op. We bekijken hoe we daar bij Mundo mee omgaan. Of liever gezegd: wat we kunnen inzetten om dit te voorkomen. Hoe kunnen we handelen als er zorg is over een kind, of als een kind zorgen heeft?” 13
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw