Jaarverslag 2020 / Jaarplan 2021

Wij willen dat kinderen en ouders met behulp van digitale middelen toegang krijgen tot relevante informatie in een veilige digitale en fysieke omgeving. In 2019 zijn we gestart met Jaamo en in 2020 is dit kindplanningssysteem meer ingeburgerd geraakt in onze organisatie. Ouders kunnen waar en wanneer ze maar willen inloggen om bijvoorbeeld opvangdagen aan te vragen. Ook hebben ze inzicht in contracten, facturen, jaaropgaven en kunnen ze eenvoudig contact opnemen met de medewerkers. In 2020 is er een projectgroep Jaamo opgericht onder begeleiding van een externe projectleider. Deze heeft zich beziggehouden met het oplossen van problemen. De implementatie heeft meer voeten in de aarde gehad dan vooraf de verwachting was. Dat kwam onder andere doordat niet alle locaties gewend waren aan het werken met een systeem. Daarnaast hebben niet alle medewerkers evenveel ervaring met ict; er waren al zoveel andere zaken die aandacht vergden dat het leren kennen van een nieuw systeem het eerste is wat blijft liggen. Inmiddels zijn er trainingen gegeven aan planners en medewerkers van de debiteurenadministratie. Verder is er een medewerker aangetrokken voor het applicatiebeheer van Jaamo, zodat bekeken kan worden welke mogelijkheden het systeem biedt, welke interessant voor ons zijn en welke trainingen daarvoor nodig zijn. Het was de bedoeling om het medewerkersdeel van Jaamo in 2020 in te richten, maar dit is uitgesteld. We maken gebruik van een managementinformatiesysteem (MIS). Elke maand genereert dit systeem een overzicht, dat wordt besproken binnen het managementteam en met de raad van toezicht. Daarnaast hebben alle betrokkenen inloggegevens, zodat we op ieder gewenst moment de resultaten kunnen bekijken. Voor de vergaderingen van onder andere het managementteam, de ondernemingsraad en de raad van toezicht maken we gebruik van een online vergadertool, zodat de deelnemers aan die vergaderingen altijd en overal toegang hebben tot de stukken. Verder hebben we online communicatiemiddelen als onze website, Facebook (Kinderopvang Mundo heeft een pagina en dat geldt ook voor een aantal opvanglocaties, het Activiteitenteam en de Mamacafé’s), Instagram en LinkedIn. Op het YouTube-kanaal staan niet alleen filmpjes met informatie over ons, maar ook allerlei filmpjes voor kinderen. Zo kunnen ze luisteren naar liedjes van Mark uit het Activiteitenteam, of leren goochelen met Abra, of bewegen met Farhad. In 2020 hadden we ons eerste webinar met wetenschapsjournalist Mark Mieras. Hij nam ons mee in het hoofd van kinderen en liet ons zien hoe kinderen zoveel meer leren dan volwassenen denken. Hij gaf aan dat kinderen hun eigen brein eigenlijk zelf opbouwen door de verrassingen in hun beleving. Je leert pas van situaties die anders zijn dan je verwacht en dat is al vanaf dat je baby bent. Nieuwsgierigheid is hierin een hele belangrijke prikkel en interactie is van wezenlijk belang. Ruim driehonderd mensen bekeken dit webinar. Farhad Heydarzadeh is in april 2020 lid geworden van het Activiteitenteam. Hij heeft de opleiding Sport en Bewegen gedaan. Daarna heeft hij onder andere zwemlessen gegeven en gewerkt voor Thuis Op Straat (TOS), een organisatie die zich inzet voor een prettig en veilig leef- en speelklimaat in wijken door activiteiten voor de jeugd te organiseren en daar actief buurtbewoners bij te betrekken. “Toen ik begon bij Mundo, waren de locaties gesloten in verband met het coronavirus. Om de kinderen toch in beweging te krijgen, hebben mijn collega Svetlaine en ik filmpjes opgenomen met allerlei opdrachten die de kinderen thuis konden doen. Pingpongen met je handen bijvoorbeeld, of een parcours met een bal. Vanaf juni konden we gelukkig weer naar de locaties toe. Ik pas mijn lessen aan aan de doelgroep. Met de peuters bijvoorbeeld doe ik simpele opdrachten. Zo heb ik hoepels in verschillende kleuren; de kinderen moeten balletjes uit een ballenbak halen en die naar de juiste kleur hoepel toe gooien. Of ze moeten de ballen naar elkaar rollen of gooien. We werken met zachte materialen, dus ze kunnen leren om te gooien en te mikken zonder dat ze elkaar pijn doen of iets kapotmaken. De BSO-kinderen krijgen uitdagender opdrachten. Een estafette bijvoorbeeld, of een matgevecht, of flessenvoetbal. Voetbal kennen ze wel, maar als je dat speelt, doen de jongens meestal enthousiast mee en de meisjes niet. En er heeft er altijd maar een de bal, waardoor de anderen soms niks te doen hebben. Bij flessenvoetbal moet iedereen zijn eigen fles verdedigen en is iedereen dus in beweging. Voor 2021 is mijn plan om een langere tijd voor één cluster te werken. Het netwerk Achter de schermen bij het webinar van Mark Mieras 20

RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw