Jaarverslag 2020 / Jaarplan 2021
Personeelskrapte In het voorjaar van 2020 hebben we wekelijks een kort onderzoek laten doen door excap (voorheen Store Support) naar het welbevinden van onze medewerkers. Met name in het najaar hadden we te maken met personeelskrapte, nog meer dan anders. Daar maakten we ons zorgen over. Immers, het risico bestond dat onze collega’s niet meer bezig waren met de kinderen en ons mooie vak, maar met de vraag hoe ze de personele bezetting voor de volgende dag rond moesten krijgen. De oplossing lag dus niet in maatregelen die op korte termijn zorgen voor volledige bezetting, want in dat geval zouden we alsnog iedere dag bezig zijn met het oplossen van het bezettingsprobleem. We hebben daarom niet per locatie, maar organisatiebreed bekeken welke maatregelen we konden nemen om het werk door te laten gaan. Dat had tot gevolg dat we tijdelijk wat soepeler om moesten gaan met onze standaard werkwijzen en (kwaliteits)eisen. Zo maken we normaal gesproken een rooster op basis van de bezetting per groep en de geldende beroepskracht-kindratio. Tijdens de coronacrisis hebben we een rooster gemaakt op basis van het aantal kinderen per locatie. Afhankelijk van de aanwezigheid van de medewerkers deelden we de pedagogisch medewerkers en de kinderen in over de groepen, waarbij we wel rekening zijn gaan houden met zogenoemde bubbels. In de bubbels werken collega’s samen, buiten de bubbels niet, met als doel het contact op locatie tussen de collega’s te minimaliseren. Naast het aantal benodigde beroepskrachten per locatie werden er standaard extra collega’s ingezet per dag om de (voorspelbare) uitval op de dag op te vangen. Dat betekende bijvoorbeeld ook dat kinderen niet altijd de ‘vaste gezichten’ zagen. Dat was ontzettend vervelend, maar er was helaas geen andere oplossing. Om nieuwe mensen te werven, hebben we mbo’ers die in het derde jaar van hun opleiding zitten een (inval)contract aangeboden. Ook hebben we ons Activiteitenteam flink uitgebreid. Uiteraard hebben we de ouders steeds geïnformeerd over de wijzigingen. Om ervoor te zorgen dat medewerkers zo snel mogelijk getest konden worden als ze coronaverschijnselen hadden, hebben we vanaf half september testen ingekocht bij het Huisartslab, waarvan de uitslag binnen 48 uur bekend was. Als snel bleek dat meerdere bedrijven dit deden, waardoor de wachttijden helaas weer opliepen. Vanaf eind oktober zijn we goedgekeurde sneltesten gaan inkopen bij een officiële snelteststraat. Binnen het coronateam hebben we de ontwikkelingen rondom het testen goed gevolgd, zodat we altijd een passende en actueel aanbod voor onze collega’s beschikbaar hadden. We hebben onze collega’s in gesprekken en via digitale nieuwsbrieven steeds op het hart gedrukt om de lat niet te hoog te leggen: zorg voor structuur en een bekend dagritme en voor een gezellige dag met de kinderen. Sommige dingen konden wel even blijven liggen, andere (zoals de schoonmaak en de was) konden worden uitbesteed. Belangrijk was om aandacht te houden voor de balans tussen werk en privé. Onze gewaardeerde collega Adrie Zevenbergen werkte zo’n dertig jaar in de kinderopvang en heeft in al die jaren op liefdevolle wijze gezorgd voor honderden kinderen. En voor haar collega’s, die ze heeft gecoacht en die bij haar terecht konden voor een lach en een traan. Een uitspraak die haar typeerde, was “Je hebt eigenwijs en je hebt Adrie”. In 2020 overleed ze na een kort ziekbed. Op 20 juni heeft ze, bij Natuurtalent, op haar eigen manier afscheid genomen van alle collega's. Ze heeft daar heel erg van genoten. 28
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw