LEUK!
12 BSO PUUR in basisschool De Taaltuin in Schiedam is zo’n locatie die vanwege COVID-19 de eigen werkwijzen tegen het licht heeft gehouden en waar nodig extra stappen zette, vertelt Esther Jerdamski, pedagogisch medewerker Plus bij PUUR. “Zo had het Activiteitenteam om te beginnen al filmpjes op YouTube gezet. Maar wij kennen de kinderen en wij kennen de wijk. En wij wisten dat een aantal ouders het lastig zou vinden om hun kinderen te helpen bij het inloggen. Daarom gingen wij zelf op pad.” Op huisbezoek Collega's van PUUR bezochten de kinderen thuis met een knutselpakketje, met daarin onder andere een kerstbal, spullen om de bal te versieren, een woordzoeker, iets lekkers en spullen voor een online bingo. De jongste kinderen keken soms verbaasd: ‘Hoe weet de juf nou waar wij wonen?!’ Esther: “We kondigden ons bezoek natuurlijk van tevoren even aan, zodat de ouders en de kinderen waren voorbereid. Bij de oudere kinderen zag ik glimlachjes. De een was wat verlegen, de ander wilde meteen zijn of haar kamer of de nieuwe fiets laten zien.” Waardering Ook voor de ouders was zo’n huisbezoek fijn. “Ik heb zelf ook een kind en het is best stressvol wanneer je je eigen werk thuis moet doen en je kind opeens ook thuis is”, vertelt Esther. “Sommige ouders zijn alleenstaand met meerdere kinderen. Op deze manier lieten we weten: ‘Jullie staan er niet alleen voor’. Dat waardeerden ouders enorm.” Maar ook voor de collega's was het prettig om de kinderen weer te zien, ondanks de extra uren die de bezoeken vergden. “In het begin vond een aantal van ons het spannend, uit angst voor besmetting. We bleven daarom buiten staan. Het was zeker de moeite waard, omdat de kinderen zagen dat er nog aan ze werd gedacht.” Videobellen PUUR heeft ook het videobellen ingevoerd; en nog steeds voor kinderen die thuis moeten blijven door besmetting. Zo hielden de collega's contact met kinderen, ook met diegenen om wie ze zich wat zorgen maakten. “Ik zie dan meteen hoe de kamer van een kindje is”, zegt Esther. “Soms zijn dat leuke kamers vol speelgoed met boekjes erin. Daarover kan ik dan met ze in gesprek.” Met een klein aantal kinderen hielden collega's van PUUR in de eerste golf zelfs dagelijks contact, om de vinger aan de pols te houden. Esther: “Onze collega's konden de ouders van deze kinderen altijd wel overtuigen om ze naar school te brengen voor wat rust en aandacht wanneer dat nodig was.” Eén-op-één aandacht Het videobellen leverde een nieuw en belangrijk contactmoment op: even tien à vijftien minuten één op één aandacht voor een kind. Iets waarvoor op de bso zelf vaak geen ruimte is. Esther: “Die persoonsgerichte aandacht willen we vasthouden. We wisten natuurlijk dat dit belangrijk is, maar stonden er vaak minder bij stil. Door COVID-19 zijn we ons daar veel meer bewust van geworden.” Persoonsgerichte aandacht Ook hebben de collega's van PUUR ervaren hoe belangrijk direct contact met ouders is. Even een berichtje of een videootje, zodat zij weten dat ze gesteund worden. Zo kregen de ouders in de koude, natte maanden een pakketje uitgereikt bij de opvang. Esther: “Ze moesten vanwege COVID-19 buiten blijven staan en deden dat soms in regen en wind. In dat pakketje hadden we een waxinelichtje, een theezakje en een kerstbal met de foto van hun kind gedaan”, besluit Esther. “Ook hier wat persoonsgerichte aandacht.” Tien minuutjes tóch bi j het kind YouTube-filmpjes, huisbezoeken, videobellen en wat extra aandacht voor de ouders en hun kinderen: COVID-19 heeft op meerdere locaties tot nieuwe creatieve vormen van contact geleid. Met blijvende verbetering als resultaat, ook ná de pandemie. Buitenschoolse (thuis)opvang tijdens COVID-19:
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw