LEUK!
16 Bij een dergelijke samenwerking moet je denken aan het afstemmen van thema’s en activiteiten tussen de peuterspeelzaal (Mundo) en de kleuterklassen (onderwijs). Maar ook gaat het erom kennis en ervaringen te delen, te zorgen voor een goede overdracht van de kinderen, collegiale consultatie, coaching en ondersteuning. Zo leren beide teams van elkaar. Regelmatig wordt er zelfs personeel uitgewisseld. Een collega van de buitenschoolse opvang of de peuterspeelzaal organiseert bijvoorbeeld de huiswerkbegeleiding, is verantwoordelijk voor de tussenschoolse opvang of is klasse- assistent. Intensieve samenwerking Kika Kruijff, sinds mei 2021 clustermanager, houdt zich sinds kort binnen Mundo bezig met deze ontwikkeling. Bij onder andere de Talmaschool. Zij werkte hiervoor bij een organisatie die gespecialiseerd is in samenwerking voor een doorlopende leerlijn voor kinderen. “Met de Talmaschool werken we samen sinds juni 2014”, vertelt zij. “In 2016 kwam de wens om er een echt kindcentrum van te maken. Het pand werd gemoderniseerd en in 2019 werd een intentieovereenkomst getekend en zijn de voorbereidingen voor deze intensieve samenwerking gestart. Op 23 mei 2021 is de samenwerking en dus het kindcentrum met een leuk feest geopend.” Vasthouden aan visie Mundo wil in de samenwerking met het onderwijs naar verbindingen kijken waar dat kan, maar houdt wel vast aan haar eigen uitgangspunten, vertelt Kika. “De visie van Mundo én financiële afspraken zijn voor Mundo voorwaarden voor samenwerking. Veel scholen waarmee we samenwerken, onderschrijven onze visie.” Gelijkwaardig In de samenwerking wordt het onderwijs vaak ‘de bovenliggende partij’ genoemd. Mundo gaat echter voor gelijkwaardigheid. Kika: “De school moet vertrouwen hebben in de kinderopvang. Het is belangrijk om in oplossingen te denken, elkaars raakvlakken te vinden. Op Kindcentrum Talma in Rotterdam-Crooswijk of onze locatie in Barendrecht is het bijvoorbeeld gewoon dat onze pedagogisch medewerkers meegaan op schoolkamp en dat kerstvieringen samen gevierd worden.” Leren van elkaar Beide teams leren zo van elkaar. Kika: “Wanneer ouders toestemming geven voor het delen van kennis, voeren leerkracht en pedagogisch medewerker zelfs samen de gesprekken met de ouders. Leerkrachten zijn gefocust op leerontwikkeling, terwijl pedagogisch medewerkers breed kijken. Zij zijn gewend de hele dag flexibel in oplossingen te denken en dat krijgen leerkrachten mee. De collega's van de kinderopvang, op hun beurt, leren meer over de ontwikkeling van een kind, zodat ze eerder dingen signaleren.” Hard werken Samenwerken blijft altijd hard werken. Een kwestie van goed afstemmen en je samen steeds afvragen: ‘Doen we nog de goede dingen?’ En: ‘Doen we deze dingen goed?’ Maar ook: ‘Zijn er nieuwe ontwikkelingen waar we iets mee willen of moeten?’ Kika: “Met steeds maar één doel voor ogen: zorgen voor een optimaal ontwikkelklimaat waarin we ieder kind mooie- en waardevolle herinneringen kunnen meegeven.” Overal in het land ontstaan kindcentra (KC) en integrale kindcentra (IKC). Daar werken kinderopvang en onderwijs samen. Mundo doet dat in zes verschillende gemeenten met 27 scholen. Dat levert allerlei mooie voordelen op. Samenwerking kinderopvang en onderwijs Leren van elkaar
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTE4NjQw