Deskundigheidsbevordering
In 2017 is er veel aandacht besteed aan talentontwikke-
ling en het bijhouden van de (nieuwste) ontwikkelingen
op het eigen vakgebied. Naast de verdieping op het
gebied van VVE en Opbrengstgericht werken was er in
2017 ook veel aandacht voor baby’s. In het voorjaar is er
een TINK-training van start gegaan die is toegespitst op
deze doelgroep.
Ook is het online leren gecontinueerd o.a. door het
aanbod van modules via Vyvoj en de Kinderopvang
Academie. Het aanbod hiervan sluit aan bij de leer- en
opleidingsvragen uit de beroepspraktijk en bij de kwa-
liteitseisen van de branche. Hierbij gaat het niet alleen
om theorieDz want de effecten van het geleerde moeten
in de dagelijkse praktijk zichtbaar en merkbaar zijn. Van
de pedagogisch medewerker vraagt dit een zelfsturend
vermogen om te bepalen waar en wanneer de online
modules worden gevolgd. De eigen verantwoordelijkheid
speelt hierin een steeds belangrijkere rol. Aan het einde
van het kalenderjaar is dit ook een van de gesprekson-
derwerpen in de jaarlijkse beoordeling met de manager.
De komende jaren zal er steeds meer worden ingezet
op de eigen verantwoordelijkheid van medewerkers,
zoals het zelf tijdig bijhouden van de verplichte jaarlijkse
EHBO/BHV/BIG-herhalingen.
Permanente educatie
De deelname aan de pilot van Permanente Educatie
liep door tot medio 2017. Permanente educatie, ofwel
voortdurende scholing, is een manier om te zorgen dat
de kennis en vaardigheden van de pedagogisch profes-
sional actueel zijn en overeenkomen met de laatste we-
tenschappelijke inzichten. Permanente educatie is nog
volop in ontwikkeling. De pilot is dan ook bedoeld om
ervaring op te doen met het leermateriaal, de werkvor-
men, de toetsen en met het digitale platform van PEPP.